תפריט נגישות

טוראי יששכר חיים ז"ל

פעולת קלקיליה

ה' בחשוון תשי"ז 10/11.10.1956
מבצע: "שומרון"
הרקע: חוליית מסתננים שעקבותיה הובילו לקלקיליה, רצחה שני פועלים בפרדס סמוך לאבן יהודה

התגובה ומהלכי הקרב:
מוצאי 10 באוקטובר, זמן קצר אחרי שנודעה לישראל תגובת חוסיין (שיחרור המחבלים שנתפשו והודו במעשי הטרור), המשימה הוטלה על הצנחנים בפיקודו של אריאל שרון. כדי להימנע מפגיעה באזרחים נאסר על הצנחנים להיכנס לעיר קלקיליה. הוטל על הכוח לסרוק את בניין המשטרה כולו לפני פיצוצו ולפנותו ממשפחות השוטרים. פעולה זו נועדה להיות הגדולה והמורכבת ביותר של צה"ל עד לאותה עת-אך לתכנונה הוקצתה יממה אחת בלבד.
התוכנית היתה: כיבוש המשטרה על ידי נח"ל מוצנח בפיקודו של מרדכי גור; חסימה לכיוון קלקיליה על ידי כוח בזחל"מים; חסימה ממזרח לחירבת-סופין על ידי כוח מהסיירת של הצנחנים; שני כוחות עתודה. לכובשי המשטרה הובטח סיוע בטנקים וארטילריה. הירדנים גילו התנגדות עזה. ניטש קרב פנים-אל-פנים, שבו נהרג חייל צה"ל אחד ו-29 נפצעו. אל מגיני המשטרה הגיעו אנשי המשמר הלאומי הירדני שנמצאו בעיר קלקיליה.
המשטרה נכבשה לאחר שנגרמו למגיניה עשרות אבידות. שתי פלוגות של הלגיון הירדני, יצאו ב-15 מכוניות, כתגבורת, כוח החסימה שהתמקם על גבעה, פגע ב-4 המכוניות הראשונות. האחרות נמלטו. החסימה העתיקה מקומה, שנתגלה לאוייב. הלגיון הירדני שלח כוח רגלי לאגף את החסימה. הליגיונרים השתלטו על חירבת-סופין. מתוך 54 אנשי החסימה נהרג אחד ו-16 נפצעו. בקושי רב ניתקו החוסמים את המגע ונסוגו בחשכה, ברגל, מהלך 10 ק"מ אל שטח ישראל. הירדנים פרסו כוחות ליירוט הכוח הישראלי וכ-150 אנשי צה"ל, ובתוכם רוב המפקדים פצועים, "נתקעו" מעבר לגבול. צה"ל שלח מטוסים שהרפו את לחץ הערבים על הכוח הנצור. בשעה 3 לפנות בוקר החל המסע חזרה. ליד חירבת סופין ארב לשיירה כוח-לגיון מתוגבר.
מחיר הפריצה היה 8 הרוגים ו-23 פצועים. הכוח המדולדל התרכז בחצר המשטרה ההרוסה, את הכוח ניווט חבלן הצנחנים ירמיהו ("ירמי") ברדנוב, שהיה בחופשה אך הצטרף אל הכוח, צרור מקלע פגע בירמי והרג אותו ואת קצין המבצעים החטיבתי. בפעולת קלקיליה נהרגו 18 מאנשי צה"ל ו-68 נפצעו. במחיר יקר זה נשלם הלקח שהפיק צה"ל מתקופת פעולות-הגמול: שיטה זו מיצתה את עצמה; שהאוייב למד אותה ולפיכך נעשה מחירה כבד מדי. מערכת סיני נועדה להיות פעולת-הגמול הגדולה בכולן, שאחת ממטרותיה חיסול בסיסי ה"פדאיון" ברצועת עזה ובגבול ישראל-מצרים בחצי-האי סיני, והרפיית ידי המחבלים הערבים גם בממלכת ירדן.

אבדותינו: 18 הרוגים ו-86 פצועים. 5 לוחמים צויינו לשבח
לירדנים: 55 הרוגים ו-15 פצועים

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה