תפריט נגישות

סגן חיים בונהרדי ז"ל

רשימות לזכרו

לדמותו של חיים


קשה לתאר דבר המסובב אותנו, חברים וידידים שאנו חיים אתם - וכן הדבר עם חיים. עדיין אני רואה את עיניו הטובות הנאמנות, מרגיש את לחיצת ידו החזקה, את קולו העליז השופע תמיד בטחון, וקשה להאמין שכל אלה כבר הופעות ולא תחזורנה לעולם.
חיים בהתנהגותו ובהופעתו שם לאל כל עלילה על היהודי החלש ומוג הלב, עיניו הבהירות ששפעו תמיד אור הביעו עוז רוח ואומץ לב, ואין פלא בכך שאחד משטחי ההתעסקות החשובים בחייו היה הספורט, בו הצטיין עוד בהיותו נער. וכך הכרתיו בעודו בחוץ לארץ - חזק, זריז, חביב על כל חבריו ותמיד מוכן לעזרה. הכניסה לעבודה ולחיים הארצישראליים לא הקשתה עליו והנער שנולד וחי את ילדותו בעיר התקשר כאן בארץ חיש אל החלקאות והטבע. באמונים שאז התנהלו עוד בחשאי הצטיין חיים, וכאשר בהצטרפותנו לדורות, ההתישבות החדשה, נדרשו שני מתנדבים שיקדימו את הליכת החברה כולה - חיים אחד מהם. ומאז הוא נכנס לעניני שמירה והגנה, שבהם מלא את תפקידיו במסירות עד יומו האחרון - המר. תפקידים שביצועם הקשה על אחרים, נעשו על ידי חיים בקלות ובהצלחה. השכנים בסביבה הקרובה ורחוקה כבדו את שומר השדות בהיר השער, אשר בהופעתו סימל להם יהודי גאה שפניו תמיד לשלום.
עם פרוץ המלחמה אנו מוצאים את חיים עומד עם המכוונים את הגנת המקום, אחד המעטים שידעו את הסכנה הרבה שאנו הולכים לקראתה והוא מקדיש את רוב זמנו ומרצו להפיכת ישובנו למבצר, ובתפקיד זה הוא גם כרע - נפל, מסור ונאמן עד לרגע האחרון.
חנן ג.

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה