תפריט נגישות

טוראי משה שיקר ז"ל

פלמ"ח - תקיפת המערך המצרי באשדוד

תקיפת המערך המצרי באיסדוד

בליל 3.6.48 התקיים 'מבצע פלשת' - פעולה גדולה שנועדה להדוף את הצבא המצרי מהעמדות שתפס באזור איסדוד. הכוחות שהשתתפו בפעולה:
- 3 פלוגות חי"ר של הפלמ"ח, בפיקוד יוחנן זריז, שתי פלוגות מהגדוד השביעי, פלוגה מקובצת של 'חיות הנגב', ושתי פלוגות הג'יפים של ישראל כרמי: בס"ה כ- 350 איש. הם נועדו לנוע באיגוף עמוק ממערב, דרך החולות שבשפת-הים, ולתקוף את הריכוז המצרי הדרומי.
- 3 פלוגות של 'גבעתי', בפיקודו של צבי צור (צ'רה) ובהן כ- 300 איש.
- 3 פלוגות אצ"ל, בהן כ- 300 איש. הכוח כולו, על התותחנים, העתודה והחסימות, מנה כ- 1150 איש, ומולו ניצב כוח מצרי כפול במספרו.
כרמי היה אחראי על הגעת הכוח לגיזרת 'גבעתי' ואמנם בחצות ליל 1.6.48 התייצב הכוח מחטיבת הנגב במחנה חצור.
בליל ה - 2.6.48 יצאו הכוחות לפעולה, אך סמוך לשעה 03:00 נתקבלה הוראת ביטול, כי ההפוגה הייתה אמורה להיכנס לתוקפה. למחרת תקפו המצרים את נגבה, ומח"ט גבעתי הזעיק את כרמי והורה לו לשלוח כוח ג'יפים שיתקוף את המצרים מהאגף. כרמי הורה לשמעון בומזה לצאת עם פלוגתו ולתקוף את המצרים, לירות לעברם בכל המקלעים, ולחזור על התקיפה ממקומות שונים, כדי ליצור רושם שמדובר בכוחות רבים. התקפת הג'יפים גרמה לנסיגת המצרים, אבל אז הופיעו מטוסים מצריים ותקפו את הג'יפים, שהשיבו אש לעברם.
בסיום הקרב הוצב מיכה פרי בתפקיד מ"פ הג'יפים. למחרת נקבעה תוכנית חדשה להתקפה חוזרת. על-פיה ינוע הגדוד השביעי בחולות באיגוף דרומי עמוק ויתקוף את הריכוז המצרי הדרומי בכפר איסדוד, כשאחת מפלוגות הג'יפים משמשת כבסיס-אש ומחפה על התקדמות הגדוד.
כוח הפלמ"ח התכנס בבאר-טוביה ויצא לדרכו מניצנים בשעה 22:00. התנועה בחולות הייתה קשה ודרשה מאמץ רב: בשלב מסוים ננטשו הג'יפים, ששקעו שוב ושוב בחולות, והאנשים פרקו את המקלעים ונשאו אותם על גבם למקום שנקבע לשמש כבסיס-אש. הכוח עקף את איסדוד ממערב, כאשר מחלקת 'חיות הנגב' נעה בראש והסמג"ד יוסף יריב בעקבותיה. בשעה 03:00 החלה הפגזה של תותחי צה"ל, אך היא לא גרמה לאבידות של ממש בקרב המצרים. לעומת זאת, אבד יתרון ההפתעה.
שילוני ערך את שתי המחלקות - בפיקוד ישראל כהן-'שרולנה' ואליהו פיינמסר - להסתערות, במטרה להשתלט על העמדות הקיצוניות שבכפר, כדי לאפשר לפלוגות הגדוד השביעי לעבור ולכבוש את כל הכפר. בידי מפקדי הכוחות לא נמצאו כל תרשימים, תצלום או הסבר על היעד שאותו עמדו לתקוף. הכוח התקדם דרך בוסתנים ומשוכות-צברים, עד שהתגלה לחיילי מוצב-חוץ מצרי, שהחלו לירות לעברו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה