תפריט נגישות

טוראי אמנון לביא ז"ל

פעולת חאן יונס

כ"ז בכסלו תשט"ז 30/31.8.1955
מבצע: "אלקיים"
הרקע: עשרים ושלושה מעשי רצח וחבלה בפרדסי הדרום ובכבישיו. הצבא המצרי גם החל להפגיז בתותחים את קיבוץ נירים

התגובה ומהלכי הקרב:
הזחל"מים שהתקרבו אל בנין המשטרה נתגלו בטרם עת. כבר במרחק של כמה מאות מטרים הבחינו שנפתחה עליהם אש מבניין המשטרה שאורותיו כבו. המחלקה של לוי הגיעה קרוב לבניין המשטרה והחלה לירות על המשטרה והמסגד. המצרים השיבו באש ורימונים. כמה מחיילי המחלקה נפצעו בחילופי האש ונחבשו במקום. בנתיים הקיף הכוח של טיבי, סגנו של מוטה, את בניין המשטרה וריתק באש את המגדל הצפוני. הכוח של דורון הגיע למוצב הצומת והשתלט עליו, אחר-כך המשיך לצומת הדרומית דרכה היה הכוח אמור ליסוג, והציב בה חסימה.
כשראה מוטה את האש החזקה שניתכת על כוח החוד החליט לשנות מהתוכנית ולפרוץ לבניין מזרחית לשער דרכו היו אמורים להכנס. הוא הורה לנהג לנסוע מעט לאחור אך זה לחץ בטעות בחוזקה על דוושת הגז ורמס את הגדר שמאחוריו. מוטה, שחשש למוקשים בין הגדרות, צעק לנהג לעצור, מה שהבהיל את הנהג וגרם לו להגביר את המהירות. החשש התחלף בשמחה כשנוכח מוטה לדעת כי אין מוקשים בין הגדרות שנרמסו זו אחר זו. הוא קרא לכל הכוח לנוע בקבותיו אל השטח שבין בניין המשטרה לבניין בית החולים. בין שני מוצבי האוייב, כשהמצרים נמנעים מלירות כדי לא לפגוע בכוח שלהם, אירגן מוטה את ההתקפה על בניין המשטרה. את הגדר הראשונה פרצו בעזרת מטען בונגלור. אחר כך רץ מוטה בראש הכוח אל הדלת הראשית אבל זו הייתה סגורה. מחלקת הפריצה מיהרה אל הדלת כדי לפרוץ אותה במטען. לפני שהצליחו להפעל את המטען נפצע מוטה מרימון-יד שנזרק לעברו. לבדו דידה חזרה אל הזחל"ם כדי לדאוג שיביאו עו חומר נפץ ועל חגי, מפקד מחלקת הפריצה, פקד להמשיך ולנסות לפרוץ את הדלת. בסוף פתחו את הדלת בעזרת בונגלור שהביא מוישל'ה מפקד מחלקת החיפוי. מוטה פינה את עצמו אל הזחל"ם ודוידי, הסמג"ד, נטל את הפיקוד על הפלוגה.
לאחר שנפרצה הדלת בקול פיצוץ אדיר, רצו פנימה שני מפקדי המחלקות, חגי ומוישל'ה, וחילקו ביניהם את טיהור הבניין. המצרים בבניין נבהלו מאוד ורצו הנה והנה בקריאות "ימא - יאהוד!" ("אמא - יהודים!"). מוישל'ה שרץ מחדר לחדר וירה צרורות לכל אחד מהם, הגיע לחדר חשוך ששמע ממנו רחשים. הוא האיר בפנס-כיס ואז חטף קליע ברגל מצרור כדורי סטן שנורה לעברו. הוא קפץ פנימה והרג את שני המצרים שהסתתרו בפינה. אחר-כך התפוצץ בחדר רימון ממנו נפצע קלות בשנית. לוחמים נוספים שנפצעו במהלך הטיהור יצאו לחצר המשטרה וחבשו זה את זה. כעת הגיע הזמן לפוצץ את הבניין.
דוידי הורה לירמי, מפקד מחלקת החבלה, להביא את חומר הנפץ על הזחל"ם. ירמי נכנס עם הזחל"ם לרחבת המשטרה וכל הלוחמים סייעו בפריקת מאות הקילוגרמים של חומר הנפץ. לאחר שהכניסו את חומר הנפץ לאחד החדרים הראשונים סרקו את הבניין כדי לוודא שאף אחד לא נשאר בפנים. ירמי הכין את המטען לפיצוץ בעוד דוידי אירגן את הזחל"מים לנסיגה. אחר-כך הדליקו ירמי וסגנו את הפתילים ורצו במהירות אל הרכבים. לאחר שלושים שניות נשמע קול נפץ אדיר שהבהיל את לוחמי מחלקת החוד שלא קיבלו התרעה על הפיצוץ. חזית המשטרה עפה באויר ונחתה בחצר. המשטרה הושמדה.

אבדותינו: הרוג אחד ו-11 פצועים. שני לוחמים צויינו לשבח
למצרים: 54 הרוגים וכ-35 פצועים

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה