תפריט נגישות

סמל יורם שגב ז"ל

מעבר המתלה - 1956

אודות

אלבום תמונות

מעבר הררי בחצי-האי סיני, בריחוק כ-60 ק"מ מהתעלה.
במערכת סיני הוטל על חטיבת הצנחנים בפיקודו של אריאל שרון לצנוח בערבו של 29 באוקטובר 1956 בפתח המערבי של המיתלה ולהחזיק ביעד זה עד תום המערכה.
ההצנחה נועדה ליצור בתחילה רושם של פעולת-גמול גדולה ואחר-כך למנוע הזרמת תגבורת מצרית מאיזור תעלת-סואץ לתוך חצי-האי סיני, או נסיגת כוחות מצריים מסיני; וכמו כן להעמיד לרשות צה"ל ציר-תנועה חיוני ומאובטח. ההצנחה נועדה להתבצע ממערב למיתלה, אך בגלל מספר מיבנים ואוהלים, שנתגלו באותו איזור החליט פיקוד-המיבצע לשנות את איזור הצניחה. בינתיים הצליחו המצרים לתגבר את כוחותיהם שישבו במיצרי-המיתלה.
ב-30 באוקטובר בערב התחבר אל הכוח המוצנח חיל החלוץ של חטיבת הצנחנים 202, שעבר דרך של 300 ק"מ בנגב ובסיני, וכבש את כונתילה, א-תמד ונחל.
ב-31 באוקטובר נכנס אל חלקו המזרחי של מעבר המיתלה כוח סיור חזק של צה"ל, אך הוא נפגע קשה באש מצרית, שניתכה עליו מן הכוכים הרבים שבמצוקי הסלע משני צידי הדרך. חלקו של הכוח הצליח לפרוץ, אך עיקר הכוח, שנלכד ללא אפשרות לסגת, סבל אבידות כבדות. למרות עדיפותם של המצרים בכוח-אדם, בכוח-אש, במיקום עמדותיהם ובהפתעה-הצליחו הצנחנים להתארגן, להשיב אש ואף לעלות מציר-הוואדי אל עמדות המצרים שמעליהם. בסיוע כוחות, שירדו אל המצרים מקו-הרכס, ולאחר לחימה מרה בכוך אל כוך, טוהר המיצר, אך במערכה רבת הדמים ורצופת גבורה נואשת ועילאית, נפלו 38 צנחנים ו-120 נפצעו. רק עם רדת החשיכה נדמו היריות והוכשר סלול נחיתה למטוסים קלים, שנחתו לאור לפידים והעבירו את הנפגעים משדה הקרב.
במעבר המיתלה הוקמה מצבת-זכרון לצנחנים ועליה הכתובת: "מנשרים קלו ומאריות גברו. לזכר הנופלים בקרב על מעבר-המיתלה, במיבצע "קדש", חשון תשי"ז".










בניית אתרים: לוגו חברת תבונה