תפריט נגישות

רב"ט יעקב נבו (נובומיאסט) ז"ל

פלמ"ח - קרבות חטיבת "הראל" במבצע "חורב"

קרבות חטיבת "הראל" במבצע "חורב"

בשלב ג' של מבצע 'חורב' נקבע כי יושם דגש על כיבוש אזור רפיח, כדי לנתק את רצועת עזה מצפון סיני, ובהמשך תכבוש 'חטיבת הנגב' את העיר עזה עצמה.
הכוח המצרי באזור רפיח היה בסדר-גודל של חטיבה: כ- 20 טנקים וכוחות ארטליריה.כוחות צה"ל היו:
א. גדודים 4 ו-5 מחטיבת 'הראל' גדוד הסיור 10, גדוד 9 מחטיבת הנגב וגונדת תותחי שדה.
ב. גדודים 12 ו-19 מחטיבת 'גולני' וגונדת תותחי-שדה.
ג. חטיבה 8, שכללה את גדוד השיריון 82, גדוד הפשיטה הממוכן 89 וגדוד מרגמות.
בליל ה- 4.1.49 תקף גדוד 'ברק' (12) מחטיבת 'גולני' משלטים מדרום לרפיח. הגדוד כבש את משלט 'בית-הקברות' שליד המחנה הצבאי ברפיח (על הכביש מאל-עריש לרפיח), אך נכשל בניסיונותיו לכבוש את משלט 102.
גדוד 9 חזר לגיזרת עוג'ה אל-חפיר והצטרף לחטיבת 'הראל'. והמשימה הראשונה שנקבעה לו: לכבוש את מוצב ב', בעת שגדוד 4 יכבוש את מוצב א' (שניהם מצפון לעוג'ה). בליל 4.1.49 כבש גדוד 4, בפיקוד דדו (דויד אלעזר), את מוצב א', כאשר לכוח היו 3 הרוגים ו- 6 פצועים בהתקפה. לאחר מכן נכנס גדוד 9 לפעולה ופלוגת הזחלים, בפיקוד יהודה איז'בסקי נערכה להסתערות "רכובה" על מוצב ב', וכשהגיעו לקרבת המוצב, קפצו הלוחמים מתוך הזחלים ובהסתערות רגלית השלימו את כיבוש המוצב.
בשעות הצהריים של ה- 4.1.49 קיבל גדוד 9 הוראה להתקדם צפונה ולכבוש את מוצב ד'. בעת ההתארגנות לפעולה תקפו את הכוח והפציצו אותו מטוסים מצריים, וגרמו למותם של ארבעה. עוד מספר מפקדים נפצעו ואחרים מונו במקומם. הסייר דיצי בן-מאיר גילה אומץ-לב, בעת שניצב עם מקלע מול אחד המטוסים התוקפים והצליח לפגוע בו ולהפילו.
בליל 5.1.49 נמשכו ההתקפות על המוצבים המצריים: משורייני גדוד 10 של 'הראל' השתלטו על מוצב ג', ופלוגת הזחלים של גדוד 9 תקפה את מוצב ד'.
- גדוד 4 החליף את גדוד 9 בהחזקת מוצב ד' וגדוד 9 יצא להתקפה רכובה על מוצב ה' (מדרום-מערב לרפיח, ליד הצומת), אך נכשל ונסוג.
מפקד החזית החליט להכניס לפעולה את חטיבה 8, שנמצאה באזור גבולות ושימשה עתודה. יגאל אלון הורה למח"ט 8 להוביל את החטיבה לעבר משלטי צומת רפיח.
בליל 6.1.49 החלה חטיבה 8 לנוע, ובמקביל יצא הגדוד הרביעי של חטיבת 'הראל' וכבש את מוצב ה'. בשל סופת-החול הקשה לא הבחינו בכוח מצרי משוריין, של שתי פלוגות טנקים, שנע לעבר המוצב כדי לכבוש אותו מחדש. הגדוד גילה את הכוח המצרי במרחק של כמה עשרות מטרים בלבד וניתנה הוראת נסיגה. בקרב הזה נהרגו 3 לוחמים ועוד 10 הוגדרו כנעדרים. מחלקת ג'יפים מגדוד 9, בפיקוד יוחנן זייד, חזרה למקום ובעת הסריקות שביצעו מצאו מספר אנשי פלמ"ח מוטלים באפיסת-כוחות, והעבירו אותם לטיפול רפואי.
ב- 6.1.49 יצא כוח גדודי מחטיבה 8 לכבוש את מוצב ו', אך נכשל ונאלץ לסגת.
בליל 7.1.49 יצא הגדוד הרביעי למסע ממושך בחולות ונערך עם שחר במיתחם גדודי כ-10 ק"מ מערבית לצומת, באזור שייח-זווייד, ובכך חסם את הציר רפיח - אל-עריש. במהלך היום הבא עשו המצרים ניסיונות רבים לתקוף את המיתחם, אך לוחמי 'הראל' הדפו את כל ההתקפות. שיאו של היום היה בקרב אווירי, שהתחולל בין טייסי חיל-האוויר לבין טייסים בריטיים שסייעו למצרים, שבו הפילו טייסי חיל-האוויר חמישה מטוסים בריטיים!
בפעולות השונות במסגרת המבצע נהרגו:
גדעון זסלבסקי, מרדכי טויטו - באיזור התמילה.
אוחיון שרל, ארואס גרמן, דרייפוס אדגר, הלימי ישראל, הלימי מרדכי, אלכס גולדין, ראובן שטיינהוף - משלט י"ד בתמילה.
באיזור עוג'ה אל-חפיר: יאיר הכטר, אפרים מנחם נתנאל, אליהו אהרן.
באיזור רפיח: צבי רוטשילד; מאיר רזניק, שלום יאזורו, יעקב נבו, אמנון הוש, אברהם טבח, שמואל יחיה, צבי שוורץ, אליעזר בלסנבוים, בנימין בוטוביצקי, דב פריבולסקי, יוסף מרקוביץ, שלמה שוייצר, יעקב שפיר, אברהם צימרמן, שלמה איטח, חוה לויצקי, שמואל פרידמן, שלמה גרנוב, אבנר בן-שפר.
אבו-עגילה: נסים ערוסי, ראובן פריגוזין, יצחק רוזנברג.
כללי: משה הופמן, צבי הניגסברג.
בעת פעיולת אווירית: יצחק זמיר (סייר), צבי זיבל (טייס) - בעת טיסת סיור מעל עוג'ה..

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה