תפריט נגישות

טוראי יעקב מרקוביץ ז"ל

הביצוע

הביצוע
עם ערוב היום נעו היחידות לשטחי ההיערכות ובשעה שנקבעה יצאו לעבר יעדיהן. במשך הלילה הצליחו הכוחות שיצאו מדרום להגיע לקרבת יעדיהם. פלוגת "גולני" הודיעה על יציאה מן החווה השוודית לכיוון היעד (בשעה 22.40) - ומאז לא הודיעה דבר.
למחרת היום, הסתבר שבהגיע הפלוגה לטווח של כשני ק"מ מיעדה הותקפה באש על ידי האויב. הפלוגה המשיכה להתקדם אולם עד מהרה הותקפה שנית, והפעם מטווח קרוב. 9 מאנשי הפלוגה נפגעו ו - 36 אחרים ארבעה לכל פצוע - נשאו את הנפגעים בחזרה לבסיס. מן הפלוגה לא נשארה בשטח אלא מחלקה אחת, שניהלה קרב השהיה ממושך ולבסוף נסוגה מבלי שהשיגה את מטרתה.
אחרי חצות הופצצו על ע'זאל, איג'זים וג'בע מן האוויר, והתותחים פתחו אף הם בהפגזת המטרות שצוינו להם. קיווינו להקל על ידי כך את פעולת הרגלים.
באשמורת השנייה של הלילה הגיעו למטה הקרבי שתי מחלקות מגדוד 35 ומחלקה אחת מקורס המ"כים החטיבתי, כתגבורת לשעת הצורך.

תנועת פלוגה א' התנהלה ללא תקלה. בהגיעם לגבעה המרוחקת כשני ק"מ מן היעד, הצביע מורה הדרך על הגבעה שמצפון לפלוגה והודיע כי זהו היעד, אך בין מקום המצאה של הפלוגה לבין היעד השתרע ואדי עמוק, שמדרונותיו תלולים.
מחלקה אחת נשארה לחיפוי בצירוף כל המרגמות בנות "2 של הפלוגה, ושתי הנותרות נעו במבנה פרוס היישר לעבר היעד.
בהגיע הכיתות הראשונות לכיפה, השליכו רימונים ותוך כדי המטרת יריות מן המותן הסתערו על הגבעה וכבשוה.
לדבריהם של אנשי הכיתות הראשונות, היה שם אויב שנסוג מפניהם.
בלילה, בד בבד עם פלוגה א', התקדמה פלוגת "כרמלי" ליעדיה, אך עוד בטרם הגיעה למטרתה נפתחה עליה אש מצפון וממערב. הפלוגה תפסה גבעה נמוכה ממזרח לגבעה אותה נועדה לכבוש, והשיבה אש. עם שחר התברר שפלוגה זו נמצאת בעמדות נחותות והיא חדלה "לשחק" במבצע.

"עם הנץ השחר התברר, כי הגבעה עליה אנו יושבים איננה היעד שאותו היה עלינו לכבוש, אלא גבעה הנמצאת מדרום ליעד האמיתי" מספר סגן מפקד פלוגה א'. "על גבעות ממזרח ועל היעד נתגלו קבוצות אויב, שפתחו עלינו ביריות. במשך שעתיים ניהלנו עמן קרב אש, ללא אבידות מצידנו. בשעה 7.00 לערך החלה הסתערות של ערבים מקומיים - כ - 50 במספר ששעטו במעלה הגבעה מכיוון דרום מזרח, כשהם יורים ומשמעים קריאות עידוד. מולם ניצבה מחלקה אחת שלנו. בהסתערות זו שנשברה, ודאי נגרמו אבידות לאויב".
בבוקר הראשון של הפעולה (25.7) הגיעה איפה, המערכה לנקודת קיפאון. פלוגה א' היתה תקועה במשלט שלה כשהיא מחליפה יריות עם האויב ואינה יכולה להתקדם. פלוגת "כרמלי" נתונה היתה במצב דומה, ואילו פלוגת "גולני" יצאה לפי שעה בכלל מהמערכה. היה, איפה הכרח להפעיל כוחות נוספים.
מאחר שפלוגה ג' טרם הגיעה לשטח, הוחלט להפעיל את הפלוגה המורכב משתי מחלקות של גדוד 35 ומחלקה מקורס מ"כים (שתיקרא להלן פלוגה ד') ולכוון אותה לנקודת המוקד של המערכה - הלא היא סביבת עין-ע'זאל.
בשעה 10.00 לערך יצאה פלוגה ד' לשטח, כשמגמתה המשלט המוחזק על ידי פלוגה א'. הגם שנתקלה באש, הוסיפה הפלוגה להתקדם והגיעה לחורשה אשר ממערב למשלט פלוגה א', בהקילה על ידי כך את הלחץ על הפלוגה ההיא.
עוד בטרם עלות השחר יצאו השריוניות לסייר את קטע הכביש בין הכפרים הערבים פרדיס ועין ע'זאל והגיעו ללא תקלה לדרך המובילה לטנטורה. כן המשיכו דרכן בזהירות צפונה, כשצוותיהן מפרקים מחסום שנתקלו בו, אך בהגיען סמוך לח'רבת סאואמיר שמדרום לעין ע'זאל נתקלו באש חזקה. הצמיגים של כמה שריוניות נוקבו בכדורים, דבר שהכביד על תנועתן, ושעה קלה לאחר מכן אף הופגזו במרגמות. אף על פי כן הוסיפו להתקדם צפונה ופינו מחסומים נוספים שנתקלו בם בדרך. ברם, הן לא יכלו לעבור את קטע הכביש שממול עין ע'זאל בשל המחסומים והאש החזקה.
כל אותה עת התנהלה פעולת הסיוע ביעילות רבה, והתותחים הפגיזו את מטרותיהם בדייקנות. אולם סמוך לצהריים אירע אסון. אחת המרגמות שלנו הטילה פצצה, בשעת טיווח, על מערך פלוגה ד' ליד ח'רבת סאואמיר. מפצצה זו נפגעו 8 אנשים. במקרה זה זיעזע מאוד את הפלוגה ופגע במוראל שלה, ומשך שעות אחדות לא יכלה למלא ביעילות תפקידים קרביים.
לפלוגה ג' - שהגיעה בינתיים למקום צורפו שתי מחלקות נוספות של קורס המכ"ים. על כוח זה הוטלה המשימה הבאה: לתפוס את משלטי ג'בע תוך עקיפת עין ע'זאל. בחדירה זו לשטח ה"משולש" נתכוון מפקד הפעולה לבתר את מערך האויב ולאלצו להיכנע.
"המשימה שהטלתי על פלוגה ג'," מסר מפקד הפעולה, "הייתה כרוכה במסע לילה של 6-5 ק"מ בשטח הררי - אולם ביודעי את כושרה של הפלוגה, על מפקדה, בטחתי בהם. בתכנית זו נועדה חשיבות רבה לגורם המהירות, לפי שהכוח צריך היה להגיע ליעדיו ולבצע את משימתו לפי עלות השחר".
בד בבד עם כיבוש משלטי ג'בע צריכה הייתה פלוגה א' לתפוש את המשלט החולש על עין ע'זאל ולכבוש את הכפר עצמו, בעוד שפלוגת "כרמלי" נועדה להקים חסימה ולמנוע נסיגת הערבים המחזיקים בעין ע'זאל. פלוגה ד' צריכה הייתה לתפוש את המשלט של פלוגה א' לאחר שזו תצא להתקפה, ואילו פלוגה מ"גולני" נועדה לתפוש כמה משלטים מצפון לג'בע, כדי לסגור עליה מן העבר ההוא.
כוחות חי"ם קיבלו על עצמם לחסום את כביש ואדי מילך ולמנוע את נסיגת האויב לכיוון ה"משולש הגדול.
בחצות יצאה פלוגה ג' (המוגברת) לדרכה. אותה שעה הגיעה פלוגה ד' למשלט של פלוגה א' וזו האחרונה תקפה באיגוף שמאלי (מערב) את יעדה, תפשה אותו כמעט ללא התנגדות והתבססה עליו, בהמתינה לאור הבוקר כדי להיכנס לכפר.
החל בשעה 01.00 דיווח מפקד פלוגה א' על התבססות פלוגתו, משלט אחר משלט, בדרכה ליעדה. גם פלוגת "גולני" מילאה בהצלחה את המשימה שהוטלה עליה - תפיסת המשלטים שמצפון לג'בע.
עם עלות השחר נכנסה פלוגה א' לעין ע'זאל ומצאה את הכפר ריק. כמה גוויות של ערבים נתגלו בחפירה שממנה ירה האויב על המשלט הקודם של הפלוגה, לאחר סריקה התבססה הפלוגה בכפר, בהמתינה להוראות נוספות.
הבוקר האיר על כוחותינו השולטים על הרכס המקביל לכביש, ומפקד החי"ם הודיע על עשרות ערבים הבורחים מן ה"משולש הקטן" לעבר דרום, בחצותם את כביש ואדי מילך, מדרום לח'רבת קומבאזה.
בשעה 7:30 נכנסה פלוגה א' לאחר שמילאה בהצלחה את כל תפקידיה לג'בע העזובה.
בשעה 9:30 הפציצו מטוסינו את איג'זים, ושעה קלה לאחר מכן הודיע מוכתר איג'זים שהוא נכון להיכנע.
אותו זמן עסקה כבר הפלוגה המסייעת בפירוק המוקשים שבכביש ובסביבתו ובפתיחת הדרך לתנועה. על הכביש ובדרכי הגישה הסמוכות אליו נמצאו כ - 20 מוקשים חשמליים, לרבות מוקש נ"ט.
בעזרת דחפור וצוות פועלים הוכשר הכביש עד מהרה לתנועה, ובשעות אחר הצהריים של אותו יום כבר המה מכוניות מכל הסוגים, הנוסעות בו צפונה ודרומה והתחבורה בין חיפה לת"א חזרה לקדמותה.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה