תפריט נגישות

איתן זיויק זיו ז"ל

איתן זיו
בן 74 במותו
בן חנה ויצחק
נולד בכ"ז באב תש"ט, 22/8/1949
התגורר בכפר עזה
חלל פעולת איבה
בכ"ב בתשרי תשפ"ד, 7/10/2023
במלחמת "חרבות ברזל"
מקום אירוע: כפר עזה
באזור עוטף עזה
מקום קבורה: קיבוץ שפיים

קורות חיים

איתן (זיויק), בנם של חנה ויצחק זלדין, נולד בכ"ז באב תש"ט (22.08.1949) בתל אביב. אח לעודד.

גדל והתחנך בגבעתיים. למד בבית ספר יסודי "בורוכוב" ולאחר מכן בפנימיית הכפר הירוק. היה חניך בתנועת הנוער העובד והלומד.

בשנת 1967 התגייס לצה"ל ושירת כלוחם בסיירת מטכ"ל. היה בשירות קבע עד גיל 32 והשתחרר בדרגת רב-סרן. בשירות המילואים הגיע לדרגת סגן-אלוף.

לאחר הצבא עבד כמדריך של"ח בתיכון ברמלה ובתיכון ביבנה. בהמשך עבד במנהל לבטיחות בדרכים. מנישואיו הראשונים נולדו לו שתי בנות, נעמה ונילי. היה אב מסור ונוכח בגידול בנותיו. בתו נעמה סיפרה: "היית כה משמעותי בחיי, בגידולי, אב מאוד נוכח בכל ילדותי ונעורי וגם בבגרותי כמובן. לא פספסת אף תחנה משמעותית בחיי... כשהיינו צריכים אותך תמיד היית מגיע מיד בלי חשבון ובלי תירוצים של מרחק או מחסור בכוחות... חינכת אותנו לערכי ברזל להסתדר בחיים הכי הכי טוב שרק אפשר לעצמאות".

בהמשך דרכו, בזכות אהבתו הגדולה לארץ הפך איתן למורה דרך אהוב ונערץ. הדריך בכל הארץ, ובשנים האחרונות במקום שאהב ביותר - הנגב המערבי ואזור עוטף עזה. הוא הכיר כל שביל וכל סיבוב, כל צמח ועץ רענן והיה מאגר ידע בלתי נדלה על כל מקום ואתר. בהדרכות שלו התמחה במורשת קרב, מחנאות, שדאות, לינה והתקיימות בתנאי שטח. מתחילת שנות האלפיים עבר לגור בקיבוץ כפר עזה.

איתן יזם והקים את פרויקט "מוקירים" שבו מדי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מתייצבים מורי דרך בעשרות אנדרטאות בהתנדבות ומספרים את סיפוריהם של הנופלים. בשנים האחרונות היה גם מדריך בפסטיבל "דרום אדום" המתקיים מדי שנה בצפון הנגב במהלך חודשי פריחת הכלניות מאמצע ינואר ועד סוף פברואר.

חברו עמית סיפר: "הוא הכיר את האזור כל שביל וכל סיבוב. את ההיסטוריה וכל אחד בשם שלו. איפה הוא נפל ומה הוא עשה. ידע לספר את ההיסטוריה ואת ההווה... תמיד היה כיף לשמוע אותו, כל הדרכה הייתה בהומור, עם חיוך וקריצה קטנה. היית רואה קבוצות עם ילדים קטנים ועד למבוגרים, וכולם הקשיבו לו".

בשנת 2019 נישא בשנית, לתמי. איתן היה סבא למופת לנכדיו. אדם ידען, רהוט, ערכי, אנושי ומלא חמלה, שדיבר מהלב ובגובה העיניים. בשעות הפנאי אהב לקרוא ספרים, ובמיוחד את התנ"ך, ולטייל בארץ ובעולם.

בשבת, כ"ב בתשרי, שמחת תורה תשפ"ד, 7 באוקטובר 2023, בשעה שש וחצי בבוקר, פתח ארגון הטרור חמאס במתקפת פתע על ישראל. בחסות ירי מסיבי של טילים ורקטות מרצועת עזה לאזורים נרחבים בארץ חדרו אלפי מחבלים דרך גדר הגבול שנפרצה, מהים ומהאוויר והחלו במתקפה רצחנית על יישובי עוטף עזה - קיבוצים ומושבים - ועל הערים הסמוכות שדרות, אופקים ונתיבות; על מבלי מסיבות טבע סמוך לקיבוצים רעים ונירים; על בסיסי צה"ל ועל העוברים בדרכים באזור. המחבלים רצחו כשמונה-מאות אזרחים ואזרחיות בני כל הגילים בבתיהם, במכוניותיהם ובעת שבילו במסיבות אחרי שביצעו בהם פשעים כבדים לרבות אונס והתעללות; חטפו לרצועת עזה מאות ישראלים – חיילים ואזרחים וכן עובדים זרים מהקיבוצים; החריבו, בזזו והעלו באש בתים ורכוש. למעלה משלוש-מאות חיילים, שוטרים וחברי כיתות הכוננות המקומיות נפלו בקרבות באותו יום.

בבוקר זה החלה מלחמה.

לקיבוץ כפר עזה חדרו עשרות מחבלים מכמה פרצות בגדר. בקיבוץ נרצחו באותו יום למעלה משבעים חברים, ואחרים נחטפו לרצועת עזה. בין הנרצחים היו איתן ורעייתו תמי, שמחבלים פרצו לביתם.

איתן זיו נרצח בביתו בכפר עזה על ידי מחבלים בכ"ב בתשרי תשפ"ד (07.10.2023), והוא בן 74. הובא למנוחות בבית העלמין בקיבוץ שפיים יחד עם רעייתו שנרצחה איתו. הותיר שתי בנות, נכדים ואח.

על מצבתו כתבו אוהביו "זיכרונות שיצרת יחיו לנצח בתוכנו" ואת הפסוק: "גבר חכם בעוז ואיש דעת מְאַמֶּץ כֹּחַ" (משלי, כ"ד, ה').

נעמה בתו ספדה לו: "היו לך כאלה חיים ארוכים, מלאים בתוכן ובמשמעות. הרבה השפעה ותרומה היו לך לעולם. איש רב פעלים, איש כל כך מיוחד וחד שכל. איש עם לב ענק ממש. איש מעניין ורחב אופקים... כל חייך היו לך הרבה חברים ואנשים רבים אהבו אותך ממש. אדם מיוחד שלגמרי לא ניתן להתעלם ממנו. איש עם נוכחות רבה וחזקה וכשמו כן הוא, איתן כסלע".

באתר וואלה! פרסם שלומי הלר כתבה לזכר איתן ובה מספרים עליו בני משפחה וחברים. סיפרה ביתו נילי: "אבא אהוב שלי, גיבור שלי, אבא שכל ילדה הייתה חולמת שיהיה לה... יצרת כל חלום בשתי ידיך. אהבת הארץ והמולדת זרמה בעורקיך, לכל פינה בארצנו הקטנה היה לך סיפור אמיתי או אגדה. אהבת את האדמה, ההיסטוריה והמורשת".

באתר "יישובניק נט" תיאר אותו חברו איתן: "מורה הדרך האולטימטיבי של העוטף... הקול הכה מזוהה אצלי עם ההתיישבות בנגב המערבי. המלח והסוכר של הארץ הזו".

בדף הפייסבוק של פרויקט "מוקירים" כתבו ראשי אגודת מורי הדרך בישראל: "איתן היה מורה דרך ברמ"ח איבריו, לוחם ומפקד בסיירת מטכ"ל. פרויקט הדגל שלו 'מוקירים' להנצחת הנופלים ביום הזיכרון יהא הנצחה ראויה לזכרו".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה