תפריט נגישות

טוראי חיים קארול גולדנברג ז"ל

חיים גולדנברג
בן 18 בנפלו
בן רייזה ודויד
נולד ברומניה
בא' בטבת תר"צ, 1/1/1930
התגורר בניר עם
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב, חיל השריון קהנ"ר 54
נפל בקרב
בט"ז באייר תש"ח, 25/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: עימרה
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

גולדנברג חיים (קארול) בן דויד ורייזה. נולד ב-1930 בפיטרה-נימץ שברומניה. עד פרוץ מלחמת-העולם הספיק לגמור 4 כיתות של בית-ספר עממי. נמשך לציונות מילדותו. אחרי המלחמה יצא ב"נתיב הבריחה" לאיטליה. הצטרף לתנועת "גורדוניה", עבר הכשרה ואימוני "הגנה" ואחר-כך הדריך בהם.

האניה שהעפיל בה לארץ נתפסה ונוסעיה הובלו לקפריסין. גם שם השתתף באימוני-ה"הגנה" וניסה כמה פעמים להתגנב מהמחנה ולהגיע לארץ. נסיונותיו אלה סוכלו, אך ב-1947 הורשה לעלות ארצה עם חבורת נוער והצטרף עם חבריו מתנועת "גורדוניה" לקבוצת ניר-עם להכשרה. הוא בלט בחריצותו ובמסירותו לעבודה בכל מקום בשדה ובחצר. התידד עם חברי הגרעין ועם חברי הקבוצה כאחד.

עם פרוץ מלחמת השחרור נכבשה ע"י כוחותינו משטרת עימרה ומפקדת המרחב ציוותה על הישובים לשלוח מספר חברים מכל משק לאחזקת המשטרה. מניר עם יצא אחד מחבריה הותיקים (ינצ'יק) וכמה חברים צעירים בוגרי חברת הנוער ומגרעין ההכשרה וביניהם חיים שדרש לשתפו בהגנת המקום.

המאחז הבטחוני, בו שוכנת היום משטרת מרחבים, בוצר וגודר מסביב. כאמצעי נגד פריצה הונחו סביב הגדר מוקשי נעל ומוקשים קופצים קשורים ליתדות. כדי למנוע הפעלת המוקשים ע"י כלבים - חייב היה השומר שבתצפית להבריח אותם או לפגוע בהם.

עם השמע קריאת האזהרה של התורן בתצפית על התקרבות כלב לגדר, תפס חיים את נשקו וכוונו למטרה, אך לפני שהספיק ללחוץ על ההדק, הפעיל הכלב את המוקש. רסיס מהמוקש פגע במצחו של חיים - בין הקסדה לבין עיניו וגרם למותו המיידי. הרופא הגדודי הובא אליו במהירות וקבע את מותו. ינצ'יק מפקדו היה על ידו.

בו ביום 25.5.1948 נקבר חיים בבית הקברות הזמני שבצאלים. לאחר המלחמה ב-1950 עלו בני משפחתו של חיים ארצה והתיישבו ברחובות. לפי בקשתם הועתק קברו ב-2.5.1950 לחלקה הצבאית בנחלת יצחק.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה