תפריט נגישות

משה מוסיק אסתרין ז"ל

משה אסתרין
בן 17 בנפלו
בן פוריה וצבי
נולד בתל אביב
בט"ו באלול תר"צ, 8/9/1930
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בי"ב בניסן תש"ח, 21/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: זרעין
באזור הגלבוע
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

משה, בן צבי ופוריה, נולד ב- 8.9.1930 בשכונת בורוכוב, ליד תל-אביב. גדל בשכונת בורוכוב, את חוק לימודיו סיים בבית-הספר ע"ש "בורוכוב". בחצרנו התקיים משק עזר, כולל בעלי-חיים, גן-ירק ומטע. הכיר את צמחיית הארץ היטב. "הוא מכיר צמחים יותר ממני" אמר עליו רופא הילדים ד"ר גורביץ ז"ל ומשה, תינוק אז. התעניין בגיאוגרפיה והסטוריה, עקב אחר מהלכי מלחמת העולם השניה.

השתלם בסדרות דפוס, עבד בבית דפוס "לוריא" בת"א כסדרן. (בין עבודותיו "קורות חיי" וינסטון צ'רצ'יל - מי שהיה ראש ממשלת בריטניה).

המשיך בלימוד חקלאי בבית-הספר החקלאי בבן-שמן, עם חברים משכונת בורוכוב.

כחבר "הנוער-העובד" הדריך נוער בבן-שמן, ליוה בסיורים וטיולים את השכבות הצעירות, בינהן את אנשי סניף "בורוכוב". שקד על לימוד עצמי של נגינה בחליל, לימוד רוסית (משפחת אמא נותרה בברית המועצות). שמר על כושר גופני, היה בעל אופי עצמאי - תקיף.

כמבוגר, שאף להתישבות לחוף ים-סוף. מסיפורי ידידי המשפחה סלביה ואברהם קיפן, שערכו טיול לירדן והנגב במהלך שנת 1946, בהנחיית זאב וילנאי, והציגו תמונות של פטרה, עקבה ועוד.

הצטרף ל"פלמ"ח" לכשרת "מגשימים" בקיבוץ יגור. במהרה, היה לנשק המחלקה.

עוד בהיותו ילד בגן מאס במשחק, באמרו: "מקוביות לא בונים בית, מבלוקים בונים". (אבא יצר את הבלוקים לבנין ביתנו בחצר, סירקין 19 - בורוכוב המורחבת מס' 75).

בחמשת חדשי המלחמה - אומר יומן הקיבוץ- ביצע אסתרין יחד עם חבריו כמה מבצעים נועזים ורבי אחריות וזכה לנצחונות והצלחות.

בקרב על זרעין ביום 21.4.1948, נפצע קשה, בהגישו עזרה לחבר פצוע, אוריאל. חבריו לא יכלו להוציאם משדה הקרב. נשבה בידי הלגיון הערבי, נלקח לג'נין - שם נחקר. לאחר עינויים רצחוהו. מרוסק איברים - הוחזר באמצעות האנגלים. נטמן זמנית בבית העלמין בכפר חסידים.

ב-4.12.1950 הועבר למנוחת עולמים לבית העלמין נחלת-יצחק.

בן 17 במותו.

אנדרטה הוקמה וחורש לצידה, מזרחית לקיבוץ יזרעאל - לזכרם.

מונצח באנדרטה בקיבוץ יזרעאל.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה